Dzień Babci i Dzień Dziadka

Wszystkim Babciom i Dziadkom dziękujemy dziś za wspaniałe wspólne chwile wypełnione pysznymi smakołykami, ciekawymi bajkami, niezliczonymi całusami, godzinami przytulania, przygodami, zabawami, śmiechem i nauką tego, co ważne.

Życzymy Wam dużo zdrowia i radości w czym na pewno pomoże Wam przestrzeganie zasad zdrowego żywienia (IŻŻ) zgodnych z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób w wieku starszym:
– Spożywaj posiłki regularnie (5–6 co 2–3 godziny). Pamiętaj o piciu płynów, co najmniej 2 l dziennie.
– Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej, co najmniej połowę, tego co jesz. Częściowo – 1-2 porcje – możesz zastąpić sokami (200-400 ml).
– Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
– Codzienne spożywaj produkty mleczne – głównie fermentowane (jogurty, kefiry) – co najmniej 3 duże szklanki. Możesz częściowo zastąpić je serami.
– Jedz ryby, jaja, chude mięso i nasiona roślin strączkowych.
– Wybieraj oleje roślinne. Ograniczaj spożycie mięsa czerwonego, przetworzonych produktów mięsnych i tłuszczów zwierzęcych.
– Unikaj spożycia cukru i słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami). Unikaj picia napojów słodzonych
– Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Gotuj na parze, wtedy nie trzeba dodatkowo solić. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.
– Nie spożywaj alkoholu.
– Pamiętaj o codziennej suplementacji diety witaminą D (minimum 2000 j.m./dobę).
– Bądź codziennie aktywny fizycznie i umysłowo. Angażuj się w każdą działalność społeczną, która daje Ci satysfakcję.

Dodatkowych 10 praktycznych zaleceń żywieniowych i stylu życia dla osób w wieku starszym:

– Posiłki powinny być urozmaicone, małe objętościowo i świeżo przygotowane. Przynajmniej jeden posiłek w ciągu dnia powinien być ciepły.
– Należy pić płyny dość często, małymi łykami, nawet wtedy, kiedy nie odczuwa się pragnienia. Zapobiegnie to odwodnieniu organizmu.
– Warzywa i owoce, jeśli nie są dobrze tolerowane, można spożywać rozdrobnione, przetarte lub w postaci soków.
– U osób mających problem z gryzieniem lub połykaniem należy przygotowywać posiłki półpłynne lub płynne. Dlatego powinno się rozdrabniać posiłki z dodaniem odpowiedniej ilości płynów.
– Stosowanie świeżych lub suszonych ziół do przyprawiania potraw pozwala na ograniczenie dodatku soli oraz zwiększa atrakcyjność smakowo-zapachową i wizualną posiłków.
– Wraz z wiekiem istnieje duże ryzyko niedoboru witamin i składników mineralnych. Stosuj suplementy – tylko po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.
– Uważaj, co jesz, gdy zażywasz leki. Istnieje możliwość groźnych interakcji pomiędzy żywnością, suplementami diety a zażywanymi lekami – sprawdź to (przeczytaj ulotkę o leku, spytaj lekarza). Leki zawsze popijaj wodą.
– Jeśli zachodzi potrzeba zmiany dotychczasowego sposobu żywienia, to należy to robić powoli, stopniowo.
– Dbaj o codzienną aktywność fizyczną. Nawet gimnastyka na krześle lub w obrębie łóżka (wykonywana samodzielnie lub z pomocą innych osób) przynosi wymierne korzyści zdrowotne.
– Angażuj się w utrzymanie kontaktów rodzinnych i społecznych. Nie izoluj się.